20. června 2006

Jak se pluje v Beztíži aneb svědkem sobě

Už to bude skoro měsíc, co jsem si začal s osobním blogem. Je čas na souhrn dojmů a snad i na malého průvodce po Beztíži ze|mě.

Nejdříve k používanému systému. Podvědomě mě to táhlo tam, kde jsem nejčastěji pobýval při čtení. Tedy na zahraniční Blogger a slovenský SMEblog. Ten se mi hodně líbí po stránce čistého designu a přehledné navigace. Plusem je i ochrana před komentářovým spamem. Na můj vkus je tam však příliš reklamy od provozovatele (hlavička, patička a ještě banner na boku), kterou nemůžu mít pod kontrolou.

I proto jsem si vybral Blogger. Jeho znalost se navíc může hodit pro případné choutky psát časem v angličtině. Umí toho hodně, ale překvapilo mně, jak základní věci mu ještě chybí. Neumožňuje přiřazení do kategorií a zkrácený náhled příspěvků na homepage. Místo abstraktu/perexu tam jdou rovnou plné texty, jejichž celková délka může být odrazující. Naštěstí to jde upravit doplněním několika kousků kódu do šablony a každého příspěvku (pokud se vám ovšem chce pročítat podrobný help). Když však bude některý post tak kratičký, že abstraktem je řečeno vše, stejně bude vybízet ke kliknutí na Čti dál.

Nabídku šablon jsem očekával bohatší. V zásadě se jen barevně obměňují asi tři varianty. I jen trochu vybíravějšího blogera to tak donutí seznámit se s koncepcí CSS stylů. Na druhou stranu je pravda, že tomu, kdo hledá jednoduchý systém s minimální potřebou měnit layout, stačí velmi rychle nastavit prostředí a začít už jen psát. A navíc - je to zadarmo :)

A teď k navigaci. Do levého sloupce jsem doplnil výběr oblíbené muziky, nezapomenutelných filmů a knih z poslední doby, které ještě zůstávají v hlavě. Bylo to poučné vzpomínání. Aspoň jsem si uvědomil, jaké zážitky v čase přetrvávají. Obvyklejší je možná uvádět aktuální přehledy typu Co poslouchám než výběr Best of. V případě hudby jsou však moje nálady natolik se měnící, že bych musel seznam updatovat každý druhý den. A nebo zobrazovat aktuální statistiku AudioScrobblera (na tu je zatím brzy). V případě filmů bych se rád těm aktuálním věnoval v postech.

Do výběrů patří ještě přehled užitečných internetových služeb, které by se mohly hodit každému, a blogů, které mne k Beztíži inspirovaly. Všem jejich autorům patří můj dík. Pořád jsou pro mne vzácnými místy, kam se uchyluji.

Tak snad se v tom vyznáte. Právo na změny je vyhrazeno, to ostatně záleží i na vás, kteří budete mými svědky.

Verš všedního dne:

Gravitační pole, louky, lesy
výšek lační dole mezi běsy

Žádné komentáře: