Svědek na Instagramu
Letošní podzim jsem do značné míry zasvětil broušení a výměně pil, zkoušení nových nářadí a vůbec úklidu digitálního ponku. Konečně jsem začal smysluplněji používat Dropbox a Evernote, vytvořil své první plátno v Prezi a videosestřih v Pinnacle, do jablečného vybavení přibyl iPad a do běžného používání pár nových aplikací. O Wunderlistu už byla řeč, časem tu proberu další. Dnes ale spíš nepracovně - k fotovášni.
Flickr má tady na Svědkovi svůj vlastní štítek a ačkoli se k němu Yahoo chová macešsky - ke Google Picasa prý odchází stále více fotografů - na sdílení fotek ze zrcadlovky mu zůstávám věrný.
Pro focení mobilem mě už dávno nadchnul Hipstamatic - věrný druh na cestách do křivolakých uliček lomografie. Na sdílení momentek v síti se nabízí hit dnešní doby - Instagram. Pro někoho kurvítko (však kdo tvrdí, že je nutné si každou fotku nechat automaticky "vylepšit"?), pro jiné dobrý nápad, jak přenést flickrovský princip sociální fotosítě do mobilního prostředí.
V čem vidím hlavní rozdíly oproti Flickru? V prvé řadě ve kvalitě fotek a jejich aktuálnosti. Vyhledáním podle klíčového slova vztaženého např. k místu uvidím fotky výsostně aktuální, na nichž poznám, co se zde dělo ještě před pár minutami. Tohle na Flickru čekat nelze (přestože i pro něj existují aplikace na okamžitý upload fotky z mobilu).
Odvrácenou stranou téže mince je kvalita. Instagram je ještě dost nová síť a opravdu dobří fotografové ji zatím využívají jen málo. Chvíli tedy trvá, než si mezi balastem opilých momentek objevíte démanty a svoje oblíbence. Pro začátek doporučuji @koci, @vutheara, @mr007, @macenzo, @acedialacrimosa, z domácích pak třeba @alisczech, @milosklapal nebo @sylvaf.
Pro své intuitivní ovládání by mohl být Instagram vzorem jiným aplikacím. Uvítal bych snad jen možnost organizovat fotky do alb a podporu skupin, což by mohlo pomoci najít spřízněné duše přes žánry a témata. Moje fotosvědectví můžete sledovat i na webu, od instagramistů mě potěší doporučení na jejich oblíbence v komentářích.
1 komentář:
Ten hlavní rozdíl, jak jej cítím stále silněji, se dal generalizovat výstižněji. Hlavní hodnotou na Flickru bývají obvykle fotky an sich - tedy více či méně povedená díla těch, kteří usilují o co nejlepší výsledek. Na Instagramu je většinou důležitější ten sociální rozměr - tedy sledovat své kamarády a známé prostřednictvím jejich pohledů na svět okolo nich.
V tom, co mi chybí u Instagramu, jsem zapomněl na měření počtu zobrazení. Lajknutím fotky (tahle statistika dostupná je) a jejím uložením mezi oblíbené vyjadřujeme ten nejvyšší stupeň uznání.
Ale už výběr fotky k full screen zobrazení znamená výraz našeho zájmu a odlišuje ji od těch stovek ostatních, které jen přelítneme pohledem. A tuhle statistiku (kterou Flickr sleduje) by bylo taky fajn mít k dispozici pro porovnání gusta návštěvníků.
Okomentovat