26. prosince 2011

Kdo má určovat platy učitelů?

Byl jsem překvapen, kolika hlasům na sociálních sítích se nelíbilo, aby platy učitelů určoval místo tabulek ministerstva ředitel školy. Nemám vůbec potřebu se zastávat ministra Dobeše, ale nechápu, co je na tom špatně, a tak jsem se zeptal na Twitteru. Tady jsou tři reakce.

@orbman: Ředitel nemá prakticky žádnou motivaci oceňovat výkon/kvalitu, spíš přidá těm, co mu lezou do zadku a ubere těm, co ho kritizují.

@Xkostol: naprosta nekompetentnost drtive veciny reditelu?

@zacker77: Špatný dohled a slabá postižitelnost ředitelů by někde udělali své. Ale celkově asi pořád lepší než stávající systém


Když jsem byl začátkem 90. let jako jeden z nejmladších učitelů dlouhodobě nespokojen s výší svého platu, vedoucí katedry mi vždy vysvětloval, že částka na odměny, jejíž rozdělení je v jeho kompetenci, přichází z děkanátu stále menší a menší. A i kdyby nebyla, že převážnou většinu výše platu určují ministerské tabulky, které nezohledňují kvalitu práce, aktivitu ani extra dovednosti. Rozhodovaly jen odsloužené roky a tak mi prý nemohl dát víc, i když by chtěl.

S dalšími kolegy mladší generace jsme to tehdy považovali za přežitek socialismu a naprosté popření principu, že svobodu a odpovědnost motivovat a odměňovat má mít nejbližší nadřízený, který zná svůj tým nejlépe a je na výsledcích jeho práce také bezprostředně závislý, nikoli vzdálené centrum.

Chápu, že ne všichni ředitelé škol jsou ideální manažeři a někteří mohou upřednostňovat falešnou loajalitu a osobní prospěch. Podobně jako v jiných firmách a veřejných institucích. Ale necháme kvůli tomu rozhodovat úředníky, kteří místní situaci vůbec neznají? Opravdu si myslíte, že ministerské tabulky znamenají spravedlivější systém odměňování?

Nemusí přitom jít jen o učitele. Za nejpodstatnější považuji, že ti nespokojení se svým platem by měli šanci o něm jednat se svým šéfem a pokud se nedohodnou, odejít tam, kde je jiný ředitel potřebuje víc a ocení lépe. Myslel jsem si, že 22 let po listopadu je nejvyšší čas uplatňovat tuhle svobodu a odpovědnost i při řízení škol.

Pokud přistoupíme na to, že ředitelé (škol nebo jiných institucí) jsou z principu nekompetentní, je něco velmi shnilého v celém systému a smysl má spíš snaha o zásadnější změnu ve spolupráci s "příjemci výsledků" (ve školství tedy s rodiči), než spoléhání se na osvícenost ministerských úředníků.

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Začala jsem učit až ve 2. polovině 90. let. Na rozdíl od autora jem však ve školství zůstala, a proto vím, že autor nemá ponětí o tom, jak je financováno regionální školství. Od letošního roku je rozpětí mezi platem začínajícího učitele a učitele před penzí 20 000- 24 000, přičemž se pokračuje v tendenci autorem naznačené, tj. ve snižování nadtarifní složky platu. Kokrétně u mne došlo ke snížení ze 20 na asi 8 procent. Ředitelé škol mají stále méně prostředků na motivační složku platu. V takové situaci je nemožné řící si o zvýšení platu. V příštím roce ministeským nařízením bude umožněno rozhodování o platu učitelů ředitelem a zároveň se ruší věkový automat. to znamená jediné, ředitel dostane k dispozici méně peněz, nebude se již moci dovolávat věkového automatu a důsledkem bude snižování platů ve školství. Kvalifikovaní, nekvalifikovaní, staří, mladí, dobří, špatní, všichni učitelé uvidí na výplatnici 20 000 hrubého, tj. 16 000 čistého. Kdo za těchto podmínek zůstene si dovedu představit.

svědek řekl(a)...

Děkuju, že jste se ozvala, já v regionálním školství nepracoval. Moje zkušenosti jsou jen z výuky na VŠ a rád si přečtu názory učitelů ZŠ i SŠ.

Píšete, že do regionálního školství jde méně peněz, ale rektor UK tvrdí pravý opak, viz http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=725738

Já ale nepolemizuji o výši absolutní částky, která má jít do školství (jakéhokoli typu). Zajímá mě pouze to, zda má mít ředitel školy pravomoc rozdělit objem mezd mezi své podřízené podle vlastního rozhodnutí (a dát tak např. vyšší platy menšímu počtu lidí) a nebo zda má o tom rozhodovat ministerstvo.

Anonymní řekl(a)...

V principu vaší úvaze nelze nic vytknout a plně souhlasím. Bohužel,v praxi, těm pár ředitelům (SŠ), co znám, bych tu pravomoc rozhodně nesvěřil. Byli na svá místa dosazeni na základě známostí na správných místech a chovají se tak, jak jsem popsal uvnitř článku. Jdou na ruku učitelům, s kterými jsou kamarádi a topí ty, kteří "dělají problémy". Kvalita výuky? Setkáváme se s tím, že ředitel tlačí na učitele, aby konkrétnímu žáku upravil známky (příp. nechal "prolézt") na základě známosti s jeho rodičema a pokud učitel odmítá vyhovět, trestá jej...

Anonymní řekl(a)...

(zapomněl jsem se podepsat pod ten "Anonymní" příspěvek výše - @orbman)