8. března 2007

Odcházím, abych se mohl někdy vrátit

Opravené testy z SQL dotazů, rektorem podepsané smlouvy ke svému prvnímu mezinárodnímu projektu, oponentské posudky, notně omšelá krabice s databází Gupta, barevný katalog obrázků Corel Draw. A mnohé další zaprášené artefakty lze najít na dně šuplíků a skříněk, když je čas ke stěhování. Ještě důkladnější čistka starých věcí nastává, když stěhování neznamená jen přesun věcí k dalšímu používání do jiných prostor.

Vzal jsem s sebou starý Daliho kalendář a naposledy zamknul dveře. Za čím hmatatelným se vlastně ohlížet? Asi za konkrétními lidmi, od kterých jsem se pár věcí naučil, a těmi, kterým jsem snad něco i předal. V paměti mám tváře diplomantů, na které už teď může být škola pyšná. Na straně druhé jsem vedl diplomky také těm, kteří na VŠ ani nepatřili, ale které mi bylo líto v posledním ročníku vyhodit.

Osm strávených let na základní škole, čtyři na gymnáziu a čtyři na VŠ. K tomu deset let na plný úvazek a pár dalších na částečný a čím dál menší. To je kus života spojeného se školou, která by stále mohla být klíčovou institucí společnosti. Pokud by měla dost lidí vhodných pro 21. století. Budu ji teď sledovat z odstupu. A časem bych se možná rád vrátil. Proto jsem musel teď odejít.

Citát pro dnešní den:

Spíš než akademie je Stanford kreativní laboratoř s kvalitním ekonomickým vzděláním. Klade důraz na reálné podmínky inženýrství, neučí teorii - o té se předpokládá, že se ji posluchači naučí sami od sebe, v běhu. Studenti vyrábějí skutečné výrobky: kontakt mezi výzkumem a výrobou je bezprostřední a vzájemně přímo ovlivnitelný.
/Prof. Bill Moggridge o Stanford University v Silicon Valley/

Žádné komentáře: