2. června 2010

Díky neobyčejným lidem

No tak jo. Ruka mě svrběla už před volbami, ale jednak nebylo moc času a jednak jsem se chtěl v Beztíži politice spíš vyhýbat. V komentářích jinde trousím jen kousky a tak si tu udělám rekapitulaci svých předvolebních úvah. Rozhodování bylo tentokrát - po mnoha letech - jednoduché.


Volba ODS se pro mě stala problematickou od doby, kdy se Klaus prohlásil za oběť sarajevského atentátu. Po zániku Unie svobody jsem modroptáčníky občas volil se sebezapřením a občas je zaměnil za Evropské demokraty, KDU nebo Zelené. Jejich ozdravovací kůra začala příliš pozdě a s Davidem Šeichem na předním místě kandidátky nebylo o čem uvažovat.

Nyní je situace jiná - Langer, Bém a Štěpánek jsou pryč. Otěže přebírají, zdá se, Nečas, Vondra, Pospíšil a Kocourek, což jsou právě ti, kteří by mohli vrátit straně lidskou důvěryhodnost a odbornou způsobilost. Čeká je však ještě dost práce, špína je zažraná (zvlášť když vidím Richtera nebo Zahradila).


Zelené jsem taky nevolil, ale je mi vážně líto, že nemají ve sněmovně zástupce. Přál jsem jim to víc než KDU-ČSL, která zůstala vězet v minulosti. Je to však s nimi těžké. Martin Bursík dokázal nedoceněný kousek - získat Schwarzenberga, dovést stranu do vlády a prosadit v ní víc, než si Zubová s Kuchtovou dokázaly představit (mimochodem díky té první dámě máme na hradě Klause místo Švejnara). Nemám problém ani s Kateřinou Jacques, jejíž nešťastná formulace v zábavném pořadu se stala záminkou mediálního atentátu podobně jako Topolánkův rozhovor pro gay magazín (já vím, ten pykal za jiné hříchy).

Ondřej Liška je také schopný a důvěryhodný předseda a můžu si jen přát, aby se mu podařilo udržet nastoupený kurs a v patřičných mezích křídlo Matěje Stropnického. To on, strašný lesů pán, se tak dlouho veřejně pohoršoval nad tím, jak málo zelenou kamizolu nosí Schwarzenberg ve Strakovce, až se starý pán rozhodl nekomplikovat zeleným hledání vlastní identity. Obávám se, že dokud tam budou mít vliv antiradaroví ekologičtí radikálové, pět procent zůstane nedostižnou metou.

A ještě něco - důraz na ochranu životního prostředí znamená pro mě nejen ochranu přírody, ale také kultury (především té živé) v nejširším slova smyslu. Pokud jsem někdy volil zeleně, tak pro jejich liberální a vyvažující roli vůči mainstreamu orientovanému na ekonomický růst (píše o tom hezky Kokolia nebo Simindr), nikoliv pro přivazování se u Temelína.


Výběr byl tedy jasný už dlouho před volbami. Moudrost a noblesa knížete je mi samozřejmě sympatická, nicméně nevolil jsem TOP09 jen kvůli jeho osobě. Kalousek přináší současně břemeno své podezřelé minulosti i výhodu zkušeného a chytrého politika, s jehož názory málokdy nesouhlasím (znáte jeho přednášku o veřejných financích z VŠE?). Pokud neznáte další lidi z kandidátky, pusťte si rozhovory např. se starosty. Nevolali jsme už dávno po nezkažených politicích, kteří se osvědčili na regionální úrovni?

Jako u každé strany, lze mít řadu výhrad a pochyb, ale tu o uměle sestaveném slepenci knížete s lidovci neberu. Poprvé od odchodu Havla z politiky zase cítím étos, důraz na slušnost a návrat vlády práva, s čímž ladil i způsob vedení kampaně. Jako jediná strana si troufli pojmenovat bez obalu nepříjemná fakta, neslibovat pečené holuby. Jsem vážně překvapen, kolik lidí jim dalo hlas. Jestli toho nebudu litovat, uvidím brzy.


Na závěr poznámka k ČSSD. Ta rozhodně nebyla na mém shortlistu a to, že jim nestačily mandáty k sestavení vlády s komunisty, je tím nejdůležitějším výsledkem voleb, ve který jsem jen potichu doufal. Patřím k těm, pro které Paroubek s Rathem nebyli pouhými nesympatickými papaláši, ale ohrožením demokracie v této zemi. Volební kampaň postavená na negativním programu a bezbřehých slibech ve stylu "odmítáme vše nepopulární a slibujeme vše příjemné bez ohledu na náklady" s nebývalou mírou populismu a demagogie útočila na nejnižší pudy a překračovala hranice vkusu i zdravého rozumu.

Byl jsem docela zděšený z toho, jak může tradiční politická strana ve střední Evropě rozdmýchavat třídní nenávist a stavět proti sobě lidi podle čísla na výplatní pásce. V takové zemi bych nechtěl žít a jsem příjemně překvapen, že těch neobyčejných, samostatných, odvážných a jedinečných lidí, kteří nechtějí být jen součástí masy s nataženou rukou, je tolik. Děkuju.


P.S. Ještě že mám tu rubriku nazvanou v jednotném čísle :)

8 komentářů:

Michal Konečný řekl(a)...

Mluvíš mi z duše. Nakonec jsem se rozhodl volit Zelené, především proto, že jejich přítomnost v parlamentu vnímám jako menší problém než absenci. Obávám se ale, že Bursíkem vydřený kredit promarnili takovým způsobem, že bude minimálně deset let trvat, než dostanou další šanci.

Jan Vaněk jr. řekl(a)...

Démonizujete Zubovou příliš; Klaus měl 141 hlasů od začátku, takže by byl zvolen, i kdyby byla přítomna a hlasovala pro Švejnara. (Představa Schwarzenberga vyštípaného Stropnickým už je jen komická.)

svědek řekl(a)...

Asi by to šlo někde dohledat, ale pokud si dobře pamatuju, Klaus byl zvolen až ve třetí volbě/kole a bylo to dost těsné. Hodně se mluvilo v té době o tom, že rozhodnout mohl každý hlas a právě ten Zubové, která údajně náhle onemocněla a nikdo nevěděl, kde je, chyběl.

Co se týče odklonu Schwarzenberga od Zelených, co bylo tedy hlavní příčinou podle vás? Pamatuju si, že byl předmětem vnitrostranických sporů a Stropnického křídlo, které v té době bylo docela vlivné, jej opakovaně a veřejně kritizovalo, např. za postoj k radaru.

Anonymní řekl(a)...

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010052301

tady je ta vaše top09 v kostce. Rád bych jen upozornil, že se vyjma pohledu na knížete nejedná o názory ale o fakta.

svědek řekl(a)...

Díky za tip na článek od D-FENSe. Je podán (jako obvykle) tak expresivně, že ta hranice mezi fakty a názory není úplně zřetelná :) S některou interpretací nesouhlasím, nad něčím je užitečné popřemýšlet.

Myslím, že málokdo bude hájit stranu, kterou volil, bez pochyb a výhrad. Jak jsem napsal, mám je i já u TOP09. Ale najdu je u všech stran a musím se tedy ptát, kde jich mám nejméně, příp. co autor místo kritizované strany doporučuje.

Svobodné? Děkuji, nechci :) V jejich případě se jistě nejde tolik strefovat do toho, kde už se stačili politikou ušpinit (jakože každý se časem ušpiní, i pokud jen pere), ale zase by mě mohlo zajímat, na čem ti lidé zatím pracovali a co užitečného vykonali.

Jan Vaněk jr. řekl(a)...

S omluvou za zpoždění (tehdy jsem si celkem obratem googlil podrobnosti, ale pak jsem myslím zabloudil na Wikipedii přesně podle toho XKCD): ano, Klaus byl znovuzvolen ve 3. kole 2. volby, dohledat to jde snadno třeba na těchhle internetech. Jsou konfigurace, v nichž nepřítomnost volitele může pomoci protikandidátovi, ale jak říkám, tato to nebyla. Šlo by ovšem argumentovat, že Zubová, respektive její řídící orgán, se jistili pro případ, že by to mohlo pomoci, nevědouce předem, jaká přesně bude situace.

Schwarzenberg se od SZ IMAO odklonil jednak proto, že je bytostný konzervativec, jemuž je valná část jejich světonázoru cizí, ano anatematická, jednak proto, že byl stále jasnější rozklad a krach strany (na němž měl Matěj zanedbatelný podíl) a osobní projekt osobně mu blízkého Kalouska nabízel mnohem větší šanci dokončit misi.


Ohledně SSO upozorním na zajímavé insider info, že se jim podařilo spektakulárně selhat už v zakládání jakžtakž příčetné a organizované strany; zjevně z nich v předvídatelné budoucnosti nebude nic akceschopnějšího než Libertarian Party.

svědek řekl(a)...

Podle těch internetů získal Klaus jen o jeden hlas víc než musel mít, přičemž poslanec Snítilý a senátor Kalbáč hlasovali jinak než v předchozích kolech volby. Snad se tedy shodneme na interpretaci, že Klaus byl zvolen velmi těsně a rozhodnout mohl každý hlas nebo nepřítomnost (Zubové).

Spekulovat o řídícím orgánu nechci a samozřejmě jsem mohl v článku použít pregnantnější formulaci. Každopádně mi zůstalo v paměti to, co potvrzuje i wikipedia stránka věnovaná Zubové - "nepřímo tak umožnila zvolení Václava Klause".

svědek řekl(a)...

Co se týče Schwarzenberka a Zelených, nemyslel jsem to samozřejmě tak, že by odešel jen kvůli Stropnickému. Dá se to říct i tak, že "světonázor" SZ formovali různí lidé a skupiny a ta jeho "valná část" se KS (a mně také) přestala líbit právě díky rostoucímu vlivu ekologických radikálů, antiradarových aktivistů (z nichž Stropnický byl mediálně nejviditelnější) a kariéristek typu Kuchtové a Zubové.