19. října 2013

Druhá šance

Než tu nastíním svou volební úvahu pro příští víkend, musím se vrátit k výsledkům voleb z úvodu roku. Pro mě znamenaly největší politické zklamání od doby opoziční smlouvy. O to větší, že jsem se před druhým kolem veřejně angažoval jako ještě nikdy.

Zemana na hradě jsem považoval za ohrožení parlamentní demokracie i bezpečnosti země a vítězství jeho lží jsem nesl dost těžce. Nemohl jsem uvěřit, že lid volající po vyčištění chléva si z těch dvou možností vybere sprostého špindíru, který chlév ve své správě již pokálel a který okázale ignoruje základní hygienická pravidla. Hodně brzy se na to zapomnělo.

Nebyl jsem původně příznivcem přímé volby, ale pak jsem si řekl, že aspoň probudila zájem o veřejné dění. Bohužel - i tak může vypadat demokracie, kde má hlas neznalých a neodpovědných stejnou váhu jako ty ostatní. Bolestná lekce.

Voličům Zemana bych nic nevyčítal. Na diváky Babovřesk se nejde zlobit. Byl jsem však hodně naštvaný na ty, kteří tomu mohli zabránit, ale neviděli prý ve druhém kole velkého rozdílu. Podcenil jsem českou závist, malověrnost, nedůvěru vůči šlechtě (v roce 2013!) a strach ze všeho cizího, které jsou u nás, zdá se, hluboce zakořeněné. Nevyhýbají se ani některým z těch vzdělaných a inteligentních, jejichž politická naivita (i v blízkém příbuzenstvu) mě překvapila.

Svou frustraci jsem si už odžil v prvních měsících roku a postupně odkrývaná zvěrstva hradního pána a party jeho kamarádů ve vládě, která se může historicky poprvé chlubit důvěrou komunistů a komunistickým poslancem na ruské ambasádě (s přístupem k šifrám Ministerstva vnitra?), se mnou už tolik necloumají. Čekali snad ti, kteří svou neúčastí ve druhém kole dali této kreatuře klíče od ústavních institucí, něco jiného? Spíš je otázkou, co ještě musí Bimbo udělat, než to dojde i jeho voličům.

Čeká nás těžká doba - s riziky, jakým jsme od listopadu 1989 zatím nečelili. I kdyby SPOZ ve volbách neuspěla a Milošovi nohsledi v ČSSD nenechali stranu ovládnout, těžko odhadnout, kolik min už stihl naklást do státního soukolí a kolik lidí na důležitých postech si zavázal. Tyhle volby by mohly aspoň naznačit, jestli mu zůstavají v ruce všechny trumfy nebo zda ho někdo (především nerozhádaná sněmovna) dokáže udržet v patřičných mezích.

Žádné komentáře: