23. dubna 2011

Taky se necháte ovládat hlasem?

Poznáte někdy už z přízvuku, odkud člověk pochází nebo co je jeho rodná řeč? Časem jsem se naučil těch několik výraznějších akcentů v angličtině identifikovat - většinou francouzštinu, němčinu, španělštinu, italštinu, polštinu, ruštinu.

Ostatní slovanské přízvuky mezi sebou ještě moc nerozeznám. Zvlášť ne ty, které neslyším často. Jako třeba srbštinu. A tak jsem překvapením zbystřil sluch, když jsem na jednom mezinárodním setkání uslyšel promluvit postaršího distinguovaného manažera nadnárodní firmy, jehož hlas jako by někdo vystřihl ze známého filmu.

Když mluvil, nemohl jsem se vůbec soustředit na to, co říká. Jen jsem usilovně hledal v paměti tu filmovou postavu. A přišel jsem na to. Byl to majitel obchodu s převleky, kde si Tom Cruise ve filmu Eyes Wide Shut půjčoval masku pro účast na rituálním obřadu.

Spojení hlasu s postavou z filmu jsem se nedokázal zbavit po celý zbytek akce, čímž značně utrpěl respekt onoho muže. Dejme si pozor na svůj přízvuk. Kdo ví, koho tím připomínáme.

1 komentář:

svědek řekl(a)...

Pro filmové labužníky - slavný chorvatský herec srbského původu Rade Šerbedžija se objevil v řadě hollywoodských filmů, viz http://en.wikipedia.org/wiki/Rade_%C5%A0erbed%C5%BEija