28. listopadu 2010

Kreditní karta v podání RB

Taky máte u Raiffky kreditku? Jestliže ano, doporučuji zkontrolovat, zda si s bankou rozumíte ohledně způsobu jejího využívání.

Pokud jste si ji pořídili hlavně na to, abyste měli včasnou kontrolu nad transakcemi a mohli zachytit ty falešné ještě před tím, než vám strhnou peníze z účtu (obvykle 30-40 dní po platbě), zpozorněte. RB totiž počítá defaultně s tím, že máte hluboko do kapsy a chcete úvěrovat. Takže standardně nastaví parametry tak, že si za každé období stahuje z účtu jen 5% a zbytek vám půjčuje - za velmi výhodný úrok. Tedy pro banku, ne pro vás.

Ze začátku si toho ani nemusíte všimnout, protože úroky budou desetikorunové až stokorunové, až později narostou do tisíců. V mém případě i o řád výše. Po reklamaci a dlouhém vyjednávání s centrálou mi vrátili půlku (a to možná jen díky tomu, že jsem pro ně docela bonitní klient s dlouhou historií). Tak ať se vám to nestane taky.

Čerstvá zkušenost přitom ukazuje, že nešlo o výjimečnou chybu z dávných dob. Nová "VIP" karta to má zase takto a ani osobní bankéř to prý nemůže při objednávce změnit. To musíte sami v systému (na dvou místech v menu), až vám karta přijde. Technická nedokonalost, neschopnost marketingu (za reklamní TV spoty utrácet umí, s reakcí na stížnosti klientů je to horší) a nebo záměrný pokus o podvod?

Od podzimu má RB pro držitele svých karet lahůdku - informaci o "změně obchodních podmínek pro vydávání a používání kreditních karet". Když si kliknete na podrobnosti a očekáváte přehledný výčet změn, otevře se 7 hustě popsaných stran nových podmínek s upozorněním, že pokud do konce roku návrh na změnu písemně neodmítnete, stanou se závazné. Prostě Banka inspirovaná klienty.

Pamatuje tu někdo doby eBanky?


Citáty (Facebook, 2009) pro dnešní den:

Zkurvena Raiffeisen Bank mi zablokovala 1.11. kartu pro platby pres internet. Ted tvrdi, ze to tak bylo vzdy. Odblokovani trva 24 hodin.

Kdyz mi tohle udelali asi potreti, tak jsem tam zrusil vsechny ucty!

Raiffeisenbank dorucuje auth. SMS po 15+minutach. Pry u nich chyba neni. Alza dorucuje do 2 sekund. RB uz me fakt sere.

Jojo.. mam podobne zkusenosti.... kdepak je stara dobra eBanka :(

RaiffBank zpožďuje převody peněz nad zákonnou lhůtu a s přehledem porušuje své obchodní podmínky i zákon o platebním styku. Žalovat je?

3 komentáře:

Talking to Myself řekl(a)...

Zkoumal jsem oblast kreditních karet na českém trhu poměrně dlouho s cílem najít ideální produkt, který by sloužil pro optimalizaci cash-flow a zároveň s sebou nesl další výhody. Kreditní karty RB, ČS apod., u nichž je výhodou něco ve smyslu bonus programu (sbírání bodů), jsem vyloučil, Citibank má poměrně zajímavou nabídku (např. sbírání ČSA mílí za nákupy, byť karta stojí 2000 CZK/rok), ale nejlepší produkt je podle mě Bene+ GE Money - za každou bezhotovostní transakci se vrací zpět na účet 1% z její hodnoty, u vybraných partnerů více. Na těchto "odměnách" lze získat zajímavé peníze zpět, zvlášť pokud má někdo možnost platit firemní výdaje (služební cesty apod.) ze svého a potom nechat vyúčtovat. Jinak samozřejmě je nutné hlídat datum splatnosti - a manuálně zadat příkaz k úhradě každý měsíc, protože pokud člověk přešvihne bezúročné období... nastává pak úplně jiný příběh.

svědek řekl(a)...

Ale právě o to mi šlo. Banka by se měla při vydání karty minimálně zeptat, zda stojím o nějaké extra úvěrování a nebo si má částku stahovat automaticky sama inkasem. Nikoli dafaultně nastavit opak a ani to s klientem neprobrat.

Mezitím jsem dostal od banky kartu VISA Premium a opět se zjistilo, že je to defaultně nastaveno na 5% inkaso, přičemž ani ochotný osobní bankéř to nedokáže sám v systému změnit a klientovi se tak staví umělé bariéry k tomu nejzákladnějšímu nastavení podmínek kreditní karty.

Talking to Myself řekl(a)...

No, neni to dobře, s tím určitě souhlasím. Vzhledem k tomu, že v bankovním prostředí jsem insider, ještě možná nečekané vysvětlení, proč to banky mají takto - klientů, kteří by chtěli v bezúročném období vždy splácet celý úvěr, je totiž minimum. Největší paradox kreditních karet na našem trhu je, že je nejvíce využívají sociálně nejslabší jako jednu z posledních možností úvěru, bez ohledu na zjevnou nevýhodnost, která převyšuje standardní spotřebitelské úvěry...