19. února 2007

V jiné roli

Na jednu stranu byla návštěva knižního veletrhu vítaným zpestřením vcelku nudného měsíce (aspoň jemu tak připadal), na straně druhé již dopředu pociťoval nechuť poslouchat ohrané vtípky, rektálně alpinistické supliky neúspěšných pisálků a občasná ironická dloubnutí starých známých na jeho dosavadní nakladatelské úspěchy. Vlastně ani moc nepřemýšlel o tom, proč tam letos jede.

Z těchto úvah ho na silnici vytrhlo zvonění mobilu. Kdysi si tu minimalistickou melodii stáhnul přes internet a byl docela hrdý na to, že ji zatím u nikoho neslyšel. Originál. Záleželo mu na tom být za něj považován.

Když se ohlásil neznámému číslu, na druhém konci se ozval příjemný ženský hlas. Dotyčná se představila jako Markéta. Chvíli bylo ticho, které přerušila až její další informace. „Ty si na mě už asi nepamatuješ. Myslela jsem, že se ozvu dřív, ale nešlo to. Promiň.“ Richard stále tápal v nejistotě a první, co ho napadlo, bylo, že se jedná o autorku nějakého odmítnutého textu. Snažil se vzpomenout, kolik jízlivosti vložil Markétě do své odpovědi, a v duchu se už začal připravovat na to, že jakékoli pokusy o diskusi rázně ukončí. Její další slova ho však navedla úplně jiným směrem a dokonce na jeho tváři vykrojila úsměv. Dal jí přece v mailu číslo s tím, aby se mu ozvala. Musel to být tak měsíc. Už na to skoro zapomněl.

Není to dlouho, co ho okouzlily možnosti internetu. Což o to, používání e-mailu a surfování na webu byly jeho denním chlebem již dávno. Až loni však začal pravidelně navštěvovat literární servery, internetové diskuse, chaty. Nejdříve jen pasivně procházel virtuální sbírky a četl. Zajímalo ho, co tahle webová generace tvoří a co je schopna psát pod pláštěm cizí identity. Později začal vstupovat do diskusí; s doutníkem v ústech plamenně bušil do klávesnice a hájil svoje ideály skutečné Literatury proti volným veršem popsaným prožitkům bez základů řemesla. Pár lidem, jejichž verše ho zaujaly, se sám ozval. Stále doufal, že objeví talent v rozpuku, kterému pomůže na výsluní a svému nakladatelství pak k rozšíření zatím žalostného portfolia.

Musel si přiznat, že si touto komunikací také kompenzuje to, co mu chybí po odchodu ze školy. Atmosféru v jeho třídě. Až hmatatelnou energii, z níž šlo každý den čerpat. Někdy naivní, ale v každém případě opravdový zápal pro nové věci. Méně už mu scházeli někteří z kolegů, jejichž pragmatický přístup k výuce mu nebyl po chuti. Ředitel s intelektem bezhrbého velblouda, jak se o něm doma vyjadřoval. A už vůbec nepostrádal všude přítomnou byrokracii, která ho - vedle finančního ohodnocení - donutila zvolit si jinou životní roli.

Fakt, že si většinou psal s autory opačného pohlaví, přisuzoval výhradně kvalitě jejich textů, i když někdy připouštěl, že má po čtyřicítce větší slabost pro ženský pohled na svět. S některými vzdálenějšími probíral i řadu osobních zážitků, cesty, rozchody, ale jen málokdy překročil hranice nevinného flirtu.

Na Markétu narazil v jedné diskusi. Imponoval mu její vtip, s nímž se, později i s Richardem samotným, hádala o svoje pravdy. Z jednoho jejího vyprávění byl úplně u vytržení. Uměla s citem a přitom chytře psát a něco z toho mohlo být. Neuměl definovat, co myslí tím něco. Každopádně se s ní chtěl sejít a proto jí dal to číslo, což činil pouze výjimečně. Teď ji má na telefonu a možnost setkání visí ve vzduchu.

„Ty promiň, nedocvaklo mi to hned,“ omlouval se Richard. „Samozřejmě si vzpomínám. A rád poznám osobně, jak vypadá budoucí úspěšná spisovatelka.“ Hlavou mu bleskly některé její obzvlášť povedené reakce a verše, za kterými tušil svéráznou osobnost. Cítil, že něco mu připomínají, ale nedokázal na to přijít.

„Teď právě jedu na veletrh, ale déle než do odpoledne se tam nezdržím,“ začal nahlas uvažovat o změně plánu. „Co kdybysme se setkali večer v kavárně, třeba v Nebeské? Znáš to tam?“ Malé zdržení na cestě zpět ho nezabije. Spíše posílí, dodal si s úsměvem odvahu.

„To zní přímo andělsky. Můžu ale až v sedm. Vážně Ti to nenabourá dnešní program?“

„Celý život bouráme to, co musí uvolnit místo. Neboj, dnes je den zasvěcený próze i poezii. Tak tedy v sedm v Nebeské. Mají tam cafe latte jedna báseň. A nezapomeň, smajlíky s sebou,“ hýřil už Richard duchapřítomností a dobrou náladou, jako by byla první polovina týdne.

Na veletrhu, jak očekával, se nic překvapujícího nedělo. A i kdyby dělo, myšlenkami byl už u večera. Nedokázal si vysvětlit, proč přikládá takovou váhu setkání s potenciální autorkou knížky, jakých už absolvoval nespočet. Je to proto, že o ní z mailu už tolik ví a přitom ji vlastně nezná? Proto, že se tak málokdy v psaní angažoval, aby vzbudil dojem zkušenějšího, který chce pomoci? Proto, že jednou zašli v legraci při nočním psaní docela daleko?

Byl rád, že nezvolil při mailování s Markétou pseudonym, pod který se někdy schovával, a vystupoval pod svým pravým křestním jménem. Ubral si jen pár let a nakladatele vyměnil za majitele lifestylového magazínu (to by mu mohla odpustit). Byl vážně rád, že se rozhodl dát jí svoje číslo. A byl ještě raději, že mu dnes zavolala a zvedla náladu. Možná mu ta role nakladatele úplně nesedí. Možná by to měl zkusit z druhé strany. Začít psát svůj vlastní román. Nebo alespoň románek.

Markéta v mailech uváděla pravé jméno i věk. Jen ty maily nepsala úplně sama. Střídaly se u toho s kamarádkou, která – ač o čtyři roky mladší - byla v mailování a chatování s cizími muži mnohem zkušenější a při této jejich společné zábavě ta odvážnější a cyničtější. Uměla také mnohem lépe psát. Aby ne, když měla doma otce, který vydával knížky. Právě díky němu mohla hltat hory textů, které jí půjčoval s podobnými výsměšnými odsudky, jakými její matka častovala jeho doutníkové večery. Ostatně většina těch povedených výtvorů, které se Richardovi v mailech tak líbily, pocházela od ní, nikoli od Markéty.

O setkání s Richardem však stála více Markéta a proto byla moc ráda, když jí los přisoudil dnešní telefonát. Po pravdě řečeno, Markéta moc literárního nadání neměla. Ráda četla poezii, ale aktivně ji tvořila jen svýma rukama. Svůj cit vkládala do voňavého pečení, zdobení salátových mís a obalování závitků. Byla ve svém okolí uznávanou kuchařkou a kromě zásad zdravé výživy zastávala názor, že pouhé literatury se člověk nenají.


Dovětek z dnešního dne:

No jo, taky jsem to zkusil. Na výběr do desítky jsem nepomýšlel ani v nejmenším, ale lákalo mě vyzkoušet si jednou něco takového. Dozvěděl jsem se o soutěži náhodou asi týden před červnovou uzávěrkou, ale na to se nevymlouvám. Kdybych měl více času, nebylo by to lepší. Zpětně se mi na tom nelíbí přesně to, co jsem kritizoval na románu Gorazdův limit. Příliš popisné, málo dialogů. Holt, symboličtí analytici by se asi neměli pokoušet psát beletrii.

...Čti dál...

18. února 2007

Dopsali Viewegha

Richard ve skutečnosti začal kouřit doutníky až v šestačtyřiceti, když definitivně opustil učitelské povolání a založil si malé nakladatelství, nicméně tvrdil, že nakladatelem se stal jen proto, že potřeboval najít povolání, které by se více hodilo k doutníkům, jimž prý holduje od nepaměti; učitel základní školy s drahým doutníkem v ústech mu vždycky připadal směšný, dodával.

Někdy podobné věci pronášel v přiznané nadsázce (uměl se docela hezky usmívat očima), jindy však zaujatý výraz v jeho obličeji signalizoval zaraženým posluchačům, že to v podstatě myslí vážně. Jestliže něco opravdu dělal od nepaměti, bylo to neustálé přecházení ze sympatické sebeironie do nesnesitelně zbytnělé sebeúcty: od pondělka do středy si ze sebe a ze své práce dělal místy až nemilosrdnou legraci - a ve čtvrtek se zčistajasna probudil do nálady, kdy i zcela nevinná žertovná poznámka o stáří jeho auta (dvanáct let) představovala v jeho interpretaci nevybíravý osobní útok. Manželka i obě dospívající dcery o tom dávno věděly svoje.

Onoho říjnového sobotního rána před odjezdem na havlíčkobrodský knižní trh si Richard sám sebe spíše dobíral. U snídaně například tvrdil, že každý člověk potřebuje k harmonickému životu pár skupinek domnělých pitomců, vůči kterým se může kriticky vymezit, nadávat na ně, a ventilovat tak mindráky z vlastního neúspěchu.

“V mém případě,” pravil a v koutcích šedomodrých očí se mu utvořily dva vějířky vrásek, “ tuhle roli úspěšně hrají -”

“ - dcery a manželka,” zasmála se mladší dcera Jana.

V jejím smíchu byla nejistota pramenící ze skutečnosti, že si obě zmíněné periody otcovy sebereflexe často fatálně pletla. Dnes byl ale naštěstí její odhad správný.

“Ostatní nakladatelé,” opravil ji shovívavě Richard. “A samozřejmě autoři.”

Autorům, jejichž básnické sbírky odmítl vydat (to jest až na jednoho všem), psal zbytečně dlouhé odpovědi, v nichž se opájel svou dovedností nepřekročit hranice obecné slušnosti - a zůstat jízlivý.

“S výjimkou autorů knih o vitamínech...,” poznamenala odvážně manželka (jediný komerčně úspěšný titul, který se Richardovi za čtyři roky podařilo vydat, byla totiž barevná publikace o zdravé výživě).

Richard se zasmál - ale do auta už nasedal poněkud dotčeně.



Dopsat povídku takto načatou Vieweghem bylo úkolem literární soutěže, kterou loni v dubnu vyhlásili organizátoři Podzimních knižních veletrhů. Ze 142 zaslaných textů vybrala porota složená z knihovníků, nakladatelů, redaktorů a novinářů 11 příspěvků a z nich pak Viewegh určil v říjnu vítěze.

Citát pro dnešní den:

Jazyk je nástroj poznání a především sebepoznání. Odhaluje, demaskuje. Přesné pojmenování umí vytěsnit z životních situací nepravdu. Dokáže rozbourat zjednodušující klišé. /Michal Viewegh/

...Čti dál...

17. února 2007

Wi-Fi kavárny, kde jste?

Zatímco hlavním městem cloumá spor o projekt Bezdrátová Praha, v Brně máme docela jiné starosti. Pro náš Magistrát byl Internet zatím velmi okrajovým tématem (o čemž svědčí i stav oficiálního webu - porovnejte třeba přehled partnerských měst se stránkou Wikipedie) a tak pochybuji, že by tam někdo chystal dotování přístupu pro nás v podzámčí.

Schází mi však aktualizovaný přehled kaváren, vináren a restaurací - alespoň ve středu města - kde si lze v klidu sednout místo novin k netu. Existuje sice přehled hotspotů na Lupě, ale ten z dále uvedených uvádí pouze jeden.

Vím tedy o Priority Cafe v parkovacím domě na rohu Koliště a Kounicové (nemůžu si pomoct, ale tohle místo mě svým výhledem odpuzuje), @ internet café na Lidické, Cafe 99 na Úvoze, Air Cafe nad Zelňákem, Cafe Sixties na Svoboďáku, Dominik na Dominikánské, Sherlock u sv. Jakuba nebo La Botte na Palackého.

Přidáte někdo další tipy?

Verš pro dnešní den:

- Nech sa páči, kávička.
- Ještě sladký oplatek.
- Surfujete, mamička?
- Nevejdu se do plavek.

...Čti dál...

16. února 2007

Perly českého filmu na ocet

Tomáš Baldýnský ve středečních Lidovkách připomíná, že velká většina negativů starších českých filmů je uchována ve stavu, jehož restaurování přijde na miliony korun. Digitalizují se přitom spíše ty divácké, kriminální či srandovní filmy, o které má zájem televize. Ve kvalitě, která vyhovuje televizi, avšak ne slušnému DVD. Naše vlastní filmová historie tedy vypadá jako učebnice dějepisu, do níž se propracovaly jen divácky vděčné epochy.

Má pravdu a nevím, jestli je nás tak málo, kteří by si rádi koupili filmy Evalda Schorma, Juráčkův Případ pro začínajícího kata nebo starší snímky Jana Švankmajera. Navíc česká vlna 60. let je stále v zahraničí pojmem a jako významná součást naší kultury by si zasloužila lepší zacházení než to upravené zákony a smlouvami starými 15 let.

Divadelní hry na DVD jsou o něčem jiném. Přesto. Nepodívali byste se na slavná divadelní představení ze Semaforu, Zábradlí nebo Činoherního klubu? Na DVD je vydává v edici Perly českého divadla firma Thespis a od každého titulu se prý prodá asi 1500 kusů. Ještě mnohem více bylo čtenářů Reflexu, kteří si objednali Člověka z půdy. Jsem jedním z nich.

Citát pro dnešní den:

Úspěšnost české kinematografie - jak umělecké, tak komerční - úzce souvisí se systémem její podpory, právním rámcem určujícím vztahy mezi jednotlivými zainteresovanými subjekty, možnostmi kvalitní přípravy filmových projektů, se způsobem propagace hotových děl, fungováním orgánů, které se o českou kinematografii starají. /Zdeněk Holý, Cinepur/

...Čti dál...

15. února 2007

S primátorem lanovkou

Byl jsem dnes asi poprvé na besedě s politikem. MfD pořádala v divadle Husa na provázku besedu s novým primátorem Onderkou a musím říct, že na mě udělal dobrý dojem. Umí mluvit k věci, nevyhýbá se nepříjemným otázkám, nepůsobí arogantně a zdá se, že si je dobře vědom hlavních problémů i příležitostí, které Brno má.

Chtělo by se říct, že tohle ještě není dostatečná výbava pro funkci prvního muže ve městě, ale když vidím některé exempláře v parlamentu a ve vedení politických stran, vychází mi z toho Onderka jako celkem slušný a kvalifikovaný člověk.

O čem se diskutovalo? Převážně o romském ghettu okolo Francouzské a ne/navracení vily Tugendhat. Dobrou zprávou by mohlo být to, že primátor chce obnovit Útvar hlavního architekta a přimět městskou policii, aby si více hleděla míst se zvýšenou kriminalitou a méně pokutování psů bez košíku nebo parkování na nezpevněné ploše.

Zdá se, že v rekonstrukci Mendlova náměstí vyhraje "zelená" varianta, a také, že nebudeme muset platit za používání městské části dálnice. Dlouho odkládaná výstavba víceúčelové sportovní haly by mohla přinést Brnu mistrovství Evropy nebo světa v ženském basketbale 2009/10.

Na závěr přišel bonbónek v podobě primátorovy úvahy o možnosti dopravního spojení mezi nově budovaným univerzitním kampusem a výstavištěm formou např. lanovky nebo magnetické dráhy. Panečku, ta by byla na očích víc než to nové nádraží...

Citát pro dnešní den:

Brněnský primátor Onderka se v souvislosti s Bémem dokonce nechal slyšet, že pokud může primátor na dva měsíce zmizet a vykašlat se na reprezentaci, je otázkou, zda jej město vůbec potřebuje. Tak tedy odpověď pro primátora Onderku: Žádné město primátora nepotřebuje, to je jasná věc! Akorát v Praze pro to teď budou mít jasný důkaz.
/www.modernibrno.cz/

...Čti dál...

14. února 2007

Formanovy přízraky nesvobody

Miloš Forman prý projevil svoji nechuť k autoritám již na základní škole, kde měl jeden ze svých prvních konfliktů se socialistickým zřízením, když ve sprše počural syna komunistického pohlavára. Skoro všechny jeho filmy mají v sobě konflikt svobody a vynucování řádu. Mám je rád do jednoho.

Hoří má panenko, Černého Petra a syrový Konkurs jsem viděl ještě jako student na Kauničkách z videa a s komentářem Jana Kučery. Lásky jedné plavovlásky už v kině. Bylo to pro nás, tehdejší teenagery, zjevení mezi těmi umělými příběhy českého socrealismu 80. let. Mám rád i jeho komerčně neúspěšnou americkou prvotinu Taking off, samozřejmě Keseyho adaptaci Přelet přes kukaččí hnízdo a kultovní Vlasy. Po Amadeovi, který pro mě zůstává vrcholem, jsem jeho novější filmy už nepřijímal s takovým nadšením, snad jen Lid vs. Larry Flint si mě časem získal.

Jeho poslední snímek Goyovy přízraky jsou výpravný velkofilm, ve kterém si bere na paškál po hlouposti funkcionářů socialistického Československa, pokrytectví rodičů dospívajících dětí, krutosti psychiatrické léčebny, armádním drilu a puritánství americké společnosti tentokrát církevní inkvizici. Také se mi líbil, ale obávám se, že se Formanovi nevyplatilo upřednostnit historické události nad osudy hlavních postav. Film má totiž příliš mnoho ambicí a všechny je nestačí naplnit.

Jako divák si nestihnu vytvořit s postavami vztah a nechat se pohltit příběhem. Celý film pro mě vrcholí scénou z první poloviny, kdy se šlechtic vzepře Lorenzovi a donutí ho podepsat nesmyslné přiznání. Poté už pozornost tříští rozsáhlý sled scén dokumentujících zvraty "velkého světa", zatímco nezbývá čas věnovat se rozvíjení toho, co prožívají ve svých malých světech hrdinové příběhu.

Je to škoda, ale Forman ještě není tak starý, aby nedokázal natočit něco lepšího. Pořád máme kolem sebe tolik pastí nesvobody, které lákají příslibem většího pořádku nebo pohodlí.


Citát pro dnešní den:

Řekněte mi, co je pravda /postava Ines z filmu/

...Čti dál...

12. února 2007

Hluboko nad věcí

Asi před týdnem se zastřelil hudební skladatel Karel Svoboda a hysterický poprask v médiích vedl dokonce některé portály ke zrušení internetových diskusí pod články. Jeho Lady karneval mám dost naposlouchanou z čekání na modré lince kabelového providera, jehož operátoři tvrdí, že na odpověď na maily mají ze zákona 30 dnů.

A tak jsem rozbalil více než rok starý dárek, CD Zuzany Navarové Smutkům na kabát. Vzpomínám si, že právě po jejím úmrtí mě v internetových diskusích překvapila míra piety. Hezký sleevenote k CD napsal před dvěma lety Josef Vlček. Ten, co patřil v 80. a 90. letech k nejvzdělanějším rockovým kritikům a co se dnes živí sestavováním kolovrátkového programu pro komerční rádia.

V médiích mezitím dostává přednost případ Jarka Nohavicy, tedy zda práskl StB petici za Havlovo prospuštění, kterou sám podepsal.

Citát pro dnešní den:

Roztřesený promlčený potěšení, ubrečený vykřičený rozednění, potlučený unavený probuzení ... /Zuzana Navarová, Načerno/

...Čti dál...

8. února 2007

Istanbul

Cistern Strávil jsem dva dny ve městě, kde v podstatě končí Evropa. Příležitost vybavit si první dojmy a ještě živé vzpomínky. Často zkreslené, naivní, prostě prvosignální.

Moderní město evropského střihu, odpočítávání času na semaforech, jen minimum zahalených žen, nepuritánské reklamy na spodní prádlo a levné žluté taxíky. Také kasárna a vojáci skoro na každém rohu, špína a nepořádek na cestě z letiště do centra, policejní obrněný transportér na vyhrazeném místě chodníku hlavní třídy. Všudypřítomní čističi bot - od těch pouličních s nářadíčkem v ruce až po ty za zlatými pulty v pětihvězdičkovývch hotelech.

Vůbec poprvé jsem navštívil mešitu, samozřejmě tu Modrou, a slyšel volání muezzinů z okolních minaretů (děje se tak pětkrát denně, poprvé za svítání). Zážitek z působivě nasvícené Cisterny, podzemní vodní nádrže. Káva při západu slunce na střeše malé kavárničky naproti nejkrásnějšího hotelu Four Seasons, který jsem kdy viděl. Bodejť, jinde nesloužila budova dříve jako vězení.

Za jedno zkrácené odpoledne jsem nestihl turecké lázně a spoustu dalších věcí, o kterých se píše v průvodcích nebo třeba v knize Orhana Pamuka Istanbul, vzpomínky na město.

Citát pro dnešní den:

Melancholie, autorem považovaná za jakousi národní vlastnost všech obyvatel Istanbulu, vyplývá podle něj z jejich pocitu vykořeněnosti a izolovanosti, daného již samotnou polohou města – jednou nohou v Evropě, druhou v Asii (pro Východ odrodilec, pro Západ chudý příbuzný). /Stanislava Urbanová o knize Orhana Pamuka/

...Čti dál...

7. února 2007

Na Paprsku

My "lyžaři laici" potřebujeme k odložení zábran obzvláště vypečenou souhru okolností. Vedle příznivého počasí také lákavá místa, kde máme na prkýnkách splynout s přírodou. Mezi mé nejmilejší v Jeseníkách patří chata Paprsek, přirozený to start nebo cíl četných běžkařských tras v okolí. Hned pod chatou je navíc svah s vlekem, takže lze šoupavé pohyby prostřídat s hranivými a zkoušet pády ve větší rychlosti.

Na Paprsek jsem obvykle dorazil z Ramzové, vymrzlý a natěšený na horkou polívku, pivo, případně borůvkové knedlíky. Ten pocit uspokojení, když člověk našel místo v plné restauraci, obložen bundami a čepicemi, si pořád pamatuji. Teď poprvé jsem tu mohl strávit skoro tři dny a nemusel ujíždět před stmíváním. Jak už to bývá, sáhnutím si na hvězdu jí trochu zbledne gloriola a zmenší se piedestal, v každém případě se sem však zase rád vrátím.

Cestou z/do Kunčic, odkud vede jediná silnice na chatu, doporučuji stavit se ve vinárně Goldek ve Starém městě. Najdete ji pár metrů od rohu náměstí, kde se nejvíce svažuje. Kdo se nenechá odradit značně chátrající fasádou, uvnitř najde útulně zabydlenou místnost s krbem a příjemným osvětlením, kde servírují např. bifteky z argentinského hovězího, čaj Dilmah nebo kávu Piazza d'Oro.

Citát pro dnešní den:

Často i v haleně chatrné najdeš rozumy jadrné
/lidové přísloví/

...Čti dál...